شرایط تحصیل در کانادا

شرایط تحصیل در کانادا



تاریخ : 1401/3/4 ساعت 16:47






خلاصه مطلب: شرایط و ضوابط ورود به دانشگاه های کانادا و چگونگی اپلای استادی پرمیت کانادا

 

🔹 شرایط ورود به  دانشگاه هاي کانادا :

شرط ورود به دانشگاههای کانادا بر اساس معدل نمرات سال آخر دانش آموزان در دبيرستانهاست. دانشگاههاي كانادا در انتخاب دانشجويان خود اختيار تام دارند. ضوابط پذيرش در دانشگاههاي كانادا براي دانشجويان تمام وقت و نيمه وقت مساوی است.  در مورد پذيرش دانشجو براي تحصيلات تكميلی یا بورسیه ، دانشگاهها بر اساس ضوابط خود تصمیم می گیرند. مراكز آموزش عالي در كانادا مستقل بوده، مدارك دانشگاهي را خودشان صادر ميكنند. بیشتر دانشگاهها در كانادا انگليسي زبان هستند٬ ولي هفت دانشگاه فرانسوي زبان و دو دانشگاه دو زبانه نيز وجود دارد.

 

دوره های موجود برای ادامه تحصيل در کانادا:

 

دوره هاي هنري و حرفه اي براي مدارك (Certificate) و (Diploma) یا همان دیپلم و فوق دیپلم:

 این دوره های از يك تا سه سال برای افرادی است که به دلیل نداشتن معدل بالا براي ورود به دانشگاهها یا به دلیل شروط آسانتر ورود ، تصمیم به تحصیل دركالج ها گرفته اند.

 

دوره (Bachelor) یا همان لیسانس:

 که چهار ساله است؛ بعضي رشته ها مانند معماري دوره لیسانس پنج ساله دارند همچنین در استان اونتاريو به خاطر اینکه  طول دوره دبيرستان 13 سال است٬ دوره هاي لیسانس سه ساله نيز وجود دارد.

نکته : چنانچه رشته تحصیلی منتخب متقاضی دارای کوآپ ( یک سال کار و آموزش عملی همراه با دستمزد کامل و  به حساب آمدن سابقه کاری ) باشد و متقاضی بصورت دلخواه رشته تحصیلی دارای کوآپ را انتخاب کرده باشد مدت زمان برنامه تحصیلی او پنج سال خواهد بود.

 

دوره (Master) یا فوق لیسانس:

 برای تحصیل در اين دوره دارا بودن مدرك لیسانس با معدل (ب) الزامی است. چنانچه دانشجو بخواهد در رشته اي غير از رشته لیسانس خود ادامه تحصيل دهد٬ بايد تعدادي درس اضافي بگذراند به همين خاطر مدت دوره هاي فوق لیسانس از يك و نيم تا سه سال متغير است.

 

دوره دکترا (پی ، اچ ، دی):

شرط ورود به اين دوره داشتن معدل ( ب ) يا بالاتر در دوره فوق لیسانس است. بعلاوه دانشجو بايد توصيه هاي كتبي (توصیه نامه)  از استادان قبلي خود داشته باشد كه توانمندی او را براي پژوهش اثبات کند. براي دوره دکترا دانشجو بايد سالهاي تحصيلي تمام وقت٬ گذراندن دروس تعيين شده٬ گذراندن امتحان جامع (كتبي يا شفاهي يا هر دو) ،  نوشتن و دفاع از پايان نامه پژوهشي را با موفقيت پشت سر بگذارد. مدت این دوره در كانادا چهار سال است که در موارد خاصي امكان اخذ مدرك دکترا بدون دريافت فوق لیسانس و به صورت انتقال از اين مرحله و تنها با داشتن لیسانس ميسر است.  لازم به ذکر است که پزشکان ایرانی مهاجر با مدرک پزشکی ایران تا قبل از امتحان دادن در بخش پزشکی کانادا و دریافت (CMQ) نمی توانند در کانادا فعالیت کنند.

 

📌 برای اخذ پذیرش لازم است از حدود ۹ تا ۱۲ ماه قبل برای دانشگاه یا کالج مورد نظردرخواست فرستاده شود.

 

👈 برای پروسه تکمیل پذیرش شرکت در آزمون  آیلتس لازم است .

 

🔆 چنانچه متقاضی مدرک زبان ( آیلتس ) نداشته باشد امکان پذیرش مشروط یا Conditional (البته در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس) برای او وجود دارد. این پذیرش به اینصورت است که شخص می تواند جهت جبران نمره آیلتس مورد نظر دانشگاه  مقصد ، به ازای هر نیم نمره یک دوره سه ماهه زبان را طی کند و بعد از اتمام دوره زبان ، در کلاسهای دانشگاه شرکت نماید.

 

👈همچنین برای دانشجویان بین المللی کانادا امکان کار همزمان با تحصیل وجود دارد و آنها می توانند با استفاده از قوانین کار دانشجویی هزینه های زندگی خود را پوشش دهند.

 

👈امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی گوناگون نیز وجود دارد.

 

🔆 برای متقاضیان متأهل نیز این امکان وجود دارد که همسرشان با اخذ ویزای کار بتواند در کانادا کار کند. این امکان می تواند در آینده به تقاضای دریافت اقامت دائم بینجامد.

 

ویزای تحصیلی برای مدارس :

 معمولا این نوع ویزا برای دانش آموزان دوره دبیرستان بالاخص سالهای آخر دبیرستان صادر می شود چون سن دانش آموزان قبل از آن برای مهاجرت بسیار پایین است. در این نوع ویزا غالبا بهترین گزینه این است که  متقاضی به همراه خانواده اش مهاجرت کند. برای این نوع ویزا خانواده باید برای مهاجرت اقدام کنند.

 

ویزای تحصیلی برای دوره لیسانس Bachelor ( و فوق دیپلم Associate ) :

 

ـ متقاضی باید دارای دیپلم متوسطه ایران باشد.

ـ معدل دیپلم متقاضی باید برای بعضی از دانشگاه های کانادا بالای 16 و برای بعضی دیگر بالای 14 باشد.

تبصره : چنانچه معدل متقاضی پایین تر از حد لازم باشد  باید به سایر امتیازات و شرایط متقاضی استناد شود تا تأثیر معدل کمرنگ گردد. یعنی ممکن است بعلت بالا بودن سایر امتیازات متقاضی حتی معدل 12 هم بتواند ویزای تحصیلی بگیرد.

ـ سن متقاضی برای اپلای ویزای تحصیلی دوره لیسانس حداکثر باید 35 سال باشد. ولی چنانچه سایر شرایط و امتیازات متقاضی بالا باشد ؛ ممکن است اداره مهاجرت به جهت امتیاز بالای وی درباره شرط سنی هم تخفیف قائل شود.

ـ متقاضی ذکور ویزای تحصیلی دوره لیسانس باید حتما تکلیف خدمت سربازی خود را معلوم کرده باشد.

ـ داشتن پاسپورت جدید برای اخذ این ویزا الزامی است .

ـ وضعیت مالی متقاضی (تمکن مالی) : باید در حساب بانکی متقاضی حداقل برای مدت سه تا شش ماه حدود صد و پنجاه تا دویست میلیون تومان پول باشد. ( در مورد وضعیت مالی شخص می تواند اسپانسری را که توان مالی بالا دارد برای خود در نظر بگیرد.)

ـ متقاضی باید به یک یا دو کشور خارجی سفر کرده باشد .

ـ دانش زبان متقاضی باید حداقل در حد آیلتس 6 باشد.

تبصره : متقاضی می تواند از پذیرش مشروط یا کاندیشنال  Conditinal  استفاده کرده و با با سطح زبان پایین تر از حد مورد نیاز یا حتی بدون دانش زبان اپلای کند و ویزا بگیرد اما زبان انگلیسی را در دوره های پیش نیاز، قبل از شروع برنامه تحصیلی بخواند. این نوع پذیرش هزینه گرانی برای متقاضی در بر خواهد داشت چون هزینه دوره های پیش نیاز زبان بصورت جداگانه باید پرداخت شود.

 

ویزای تحصیلی برای دوره فوق لیسانس  Master:

ـ وجود تمامی شرایط اخذ ویزای لیسانس الزامی است.

ـ دانش زبان الزامی است و باید حداقل در سطح آیلتس 6.5 باشد.

ـ شرط سنی دوره ارشد تا 50 سال می باشد.

ـ تمکن مالی ( وجود پول در حساب بانکی فرد برای سه تا شش ماه ) باید بالای 300 میلیون تومان باشد.

ـ معدل دوره لیسانس باید حداقل 13 باشد.

تبصره : پذیرش مشروط (کاندیشنال) در دوره فوق لیسانس هم امکان پذیر است ولی غالبا در این دوره متقاضیان از این نوع پذیرش برای بالا بردن نمره زبان خود و رساندن آن به سطح مورد نیاز دانشگاه مربوطه استفاده می کنند.

 

ویزای تحصیلی برای دوره دکترا PHD

ـ تمامی شرایط برای دوره ارشد الزامی است.

ـ حداقل معدل دوره فوق لیسانس 14

ـ حد اقل نمره دانش زبان باید در حد  آیلتس  6.5 باشد اما برای بعضی رشته ها دارا بودن آیلتس 7 و بالاتر لازم است.

ـ داشتن یک یا چند مقاله پژوهشی چاپ شده در داخل یا خارج از کشور مبدأ الزامی است.

ـ درا بودن پروپوزال تحقیقاتی

 

درخواست استادی پرمیت کانادا

 

چرا کانادا را انتخاب کنیم ؟

شاخص سلامت کانادا بالاست، کشور امنی است، مزیت چندفرهنگی و مهاجر پذیری دارد.

زندگی استاندارد ، فرصتهای شغلی فراوان در طول تحصیل یا بعد از آن و وجود بیش از 100 مسیر مختلف مهاجرتی در کلاس اقتصادی، علت تعلق خاطر دانشجویان بین المللی به این کشور است.

ضمنا شرایط تحصیل د رکانادا بعد از شیوع کرونا آسانتر شده و هماهنگ با محدودیتهای همه گیری پیش رفته است.

 

برای اپلای تحصیلی چه کار باید کرد؟

 

پله اول : تحقیق

در باره جایی که می خواهید در آن تحصیل کنید تحقیق کنید.

باید ببینید آیا موسسه آموزشی یا دانشگاه و کالجی که مایلید از آن پذیرش بگیریید در لیست موسسات دارای مجوز DLI اداره مهاجرت ، پناهندگی و شهروندی کانادا  (IRCC  ) قرار دارند یا نه ؟

فهرست DLI  ها در وبسایت اداره مهاجرت کانادا موجود هست.

باز هم تحقیق : باید ببینید آیا DLI مورد نظرتان واجد شرایط اعطای مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی هست یا نه؟ همانطور که می دانید این مجوز سه ساله که به PGWP معروف است به شما امکان می دهد که بعد از اتمام برنامه تحصیلی تان بصورت قانونی در کانادا بمانید و کار کنید.

 

پله دوم : دریافت نامه پذیرش یا LOA

هنگامی که توسط DLI کانادا تایید شدید، نامه پذیرش LOA دریافت می کنید که برای ارسال درخواست مجوز تحصیلتان به IRCC به آن نیاز دارید.

LOA شامل جزئیاتی مانند:

    نام و اطلاعات تماس DLI

    نام، تاریخ تولد و آدرس پستی شما

    برنامه تحصیلی، سطح برنامه، مدت زمان برنامه، تاریخ شروع آن و تاریخ تخمینی اتمام

    تاریخ انقضای LOA

 

مرحله 3: برای مجوز تحصیلی درخواست دهید:

شما می توانید بصورت مستقیم درخواست خود را به IRCC    ارائه داده و برای دریافت Study Permit  اپلای کنید و یا اینکه از یک وکیل مهاجرت قانونی و با تجربه جهت اپلای خود کمک بگیرید.

 

آنچه برای اپلای نیاز دارید:

 

   ـ نامه پذیرش LOA شما

   ـ  اثبات حمایت مالی برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی شما در کانادا

  ـ  گواهی پلیس

  ـ  معاینات پزشکی، در صورت لزوم

  ـ   نامه توضیحی با جزئیات اهداف شغلی و روابط شما با کشورتان

 

نکته : برای تحصیل در موسسات آموزش عالی استان کبک قبل از درخواست استادی پرمیت باید برای به دست آوردن گواهینامه پذیرش کبک CAQ

 از سوی دولت کبک درخواست دهید.

کانادا همچنین دارای جریان مستیم دانشجوییSDS  است که در آن پروسه دریافت مجوز تحصیل  Study Permitدانشجو بصورت سریع ( بیست روزه ) انجام می شود. این جریان برای کشورهای ذیل باز است:

 

🔺  هندوستان، چین ، فیلیپین، پاکستان، ویتنام، مراکش، سنگال، برزیل، کلمبیا، پرو

آنتیگوا و باربودا، کاستاریکا، ترینیداد و توباگو، سنت وینسنت و گرنادین ها